A girl now turns to a woman

Ya Allah rasa cam tak percaya umur dah masuk 2 series. Rasa macam semalam baru belajar merangkak ya Allah! Cliché bukan? Menyampah blah.

Phase from a girl is now changed to a woman. Phase from a unmature girl is now changed to such a professional woman. Professional to handle feelings. Tak kira la love ke hatred ke. Professional. Tu keyword dia. Kalau ini kau takde, jangankan matang yang kau idam, kena gertak sikit pun belum tentu kau reti diam.

Tak. Ini bukan masa aku cakap pasal orang lain, ini pasal aku. Aku yang terlebih obsession dengan boyfriend sendiri. Bila bunyi je ‘double beep’ yang memang dah di-set-kan untuk private whatsapp, tak kira berapa batu aku berada, aku akan terus memecut merentasi halangan-halangan yang ada dalam kelajuan 80km/j. Pergh gila. Memang gila. Tapi tu dulu la, masa aku girl.

Aku yang kind of desperation dengan boyfriend sendiri. Desperate of his time. Kalau boleh lepas balik sekolah, nak message. Masa kelas malam pun nak message. Sehari nak message je. Kalau cuti tu nak message je doplohpat jam. Macam la dia tu takde life nak layan aku je. Bodoh aku ni nampak no desperate hahaha. Tapi tu dulu la, masa aku girl.

Aku sampai tahap insecurity dengan boyfriend sendiri. Ternampak like dia dekat status perempuan lain dekat facebook, haa bersiap sedia lah dia nak hadap aku dalam bilik gelap ala-ala gerak khas. Nampak dia online terus angina gila datang dengan siapa dia whatsapp. Pastu taknak dia main futsal malam-malam. Taknak dia keluar lepak dengan kawan-kawan. Taknak dia hang out hujung minggu. Sampai tahap dia nak gi pasar dekat rumah pun aku rasa insecure. Tapi tu dulu la, masa aku girl.

Itu baru belum cerita jealousy lagi. Setiap benda nak jealous. Kadang-kadang benda tu tak jealous pun tapi mungkin terikut-ikut dengan fitrah seorang girl bercinta mesti kena jealous, jadi aku perlu jealous. Kena jealous! Tapi tu dulu la, masa aku girl.

Sebenarnya aku sendiri yang perasan perubahan dalam diri aku ni. Dan keadaan sekeliling aku yang menyedarkan aku tentang ni. Terfikir jap kenapa aku tak lagi kuat merajuk cam dulu. Kenapa aku tak lagi mengongkong. Kenapa aku tak lagi buat something ikut kepala aku. Aku cam taknak keruhkan air yang jernih, kalau aku rasa benda yang aku nak merajuk tu tak penting, aku lupakan je. Aku teruskan kehidupan cam biasa. Senang cakap, I don't give a fuck. It's weird kau tahu? Sebab aku asalnya TAK MACAM TU PON! Cuma sekarang when something happened, aku lebih banyak terkilan daripada marah-marah. Dan aku just diam sorang-sorang takde lagi nak meroyan. 

Sekarang…

Aku dah faham, hubungan yang matang tu tak perlukan masa 24 jam bersama, cukup la ada sekeping hati saling mempercayai antara satu sama lain as long as masing-masing tahu what is the object of our affection. That's it. Dan tika aku menaip ni, aku tahu dia tengah bersusah-payah berusaha mencari rezeki. Semenjak dua menjak aku pun tengah busy ni, aku pandang semua ni dari sudut yang sangat positif, of course la untuk positifkan hati aku sekali kalau tak gaduh je keje. Semua ni mendidik aku untuk sabar tau! Ini serious cakap, bukan nak tunjuk baik ke apa. Tak tahu cemana aku boleh se-positif ni. Aku berbangga dengan diri aku sendiri cewah. Bak kata ‘Ariff Farhan “Kau sabar lah. Dia ada komitment dengan kerja. Kumpul asset. Nanti kahwin, kau pulak komitment dia. Kau ingat senang ke jadi laki *emoji gelak sambil nangis 2 kali*. Setiap masa nak whatsapp, nak jumpa takleh gak hahahaha. Dia tengah usaha realisasikan cita-cita dia. Cita-cita kau sekali.”

Sekarang…

Aku sedar, kadang-kadang aku pun nak ada masa dengan kawan. Aku pun nak ikut kawan aku pergi sana pergi sini. Well, we are too young to be shackled. Live your life peeps! Haha acah, takde la. Tapi itu la, kita pun nak bebas kan, kena manfaatkan masa remaja kita ye. Remaja ni sekali je tau. Nanti tua turns to baby balik bukan turns to remaja. Tak, kat sini bukan ini point aku, zaman remaja zaman study ni la kau nak create moments dengan kawan. Aku kadang-kadang rasa nak blame diri sendiri weh sebab buat dia macam tu dulu. Patut la dia stress je dengan aku. Mesti dalam hati dia selalu camni “Pehal doh pompuan ni nak kongkong aku. Natang” Hahaha mohon jangan pernah luahkan di mulut! Duh tak dapat nak gambar tahap keciwanya aku di skala berapa :’(

Sekarang….

Cemburu? Entah la aku rasa aku okay je dia nak like status perempuan lain ke, nak berbalas comment dengan kawan perempuan dia ke. Because I did the same things too. As long as ianya relevant lah kan. Kalau boleh aku taknak la semakkan hubungan aku ni dengan pergaduhan cemburu buta disebabkan orang ketiga. Not worth la dengan effort aku dan dia selama ni. Aku pernah tanya dia aku ni kuat cemburu ke. Dia cakap tak. Dia cakap aku dah pandai nilai mana yang baik, mana yg buruk untuk hungungan kita ni. Eh of course la, I’m not longer a girl hokay. Kalau bab pasang kayu tiga empat lima ni, bagi aku buat masa ni, I can still count on him. Bukan nak cakap lagak la, tapi trustworthy tu penting. Sangat penting kalau kau nak jaga hubungan kau. Memang hati manusia boleh berubah, I admit that thing but buat masa ni I can still put my trust on him. Still.

So, the conclusion is. Kehidupan ni sebenarnya mematangkan kita. Tips nak bahagia? Kita hidup dengan cara kita. Jangan hidup dengan cara orang lain. Kita bahagia dengan cara kita. Jangan bahagia dengan cara orang lain, itu hipokrit dengan diri sendiri namanya. Dan bagi aku, biarlah relationship ni selamanya menjadi private silent relationship. Sebab dia lebih selesa begitu. Dan aku pun selesa macam tu.

P/S : Terima kasih didedikasikan utk Paan sebab dah inspirasikan aku dengan ayat positif yang sangat padu lalu menjadi sumber untuk entry ni berjaya di-publish. Actually aku terharu hahaha bye.


No comments:

Post a Comment